روش زندگی سالم در دانشگاه

شیوه زندگي سالم در دنشگاه

 جوانان در دوران دانشجویی بالهاي خود را ميگشايند، به پرواز درميآيند، ذهن خود را رشد ميدهند و ماندگارترين عادتهاي زندگي خود را شكل ميدهند. در كنار عادتهاي پسنديده، متأسفانه برخي افراد، عادتهاي بدي را در خود پرورش ميدهند كه حتي سالها پس از اين دوران باقي ميماند. براي آنكه زندگي سالمي در دوران دانشجويي و پس از آن داشته باشيد به این نكات توجه كنيد.

 

 خواب كافي و به موقع داشته باشيد.

مطالعه، الزامات اجتماعي و حجم سنگين مسئوليت ها، باعث ميشود دانشجویان تا ديروقت بيدار بمانند، در حالي كه كلاسهاي آنها صبح زود آغاز ميشود. اين امر به خستگي دائمي، افت تحصيلي و گاه غيبت از كلاس مي انجامد. بدن و ذهن ما براي عملكرد مفيد حداقل به 8 ساعت خواب شبانه نياز دارد. خواب خود را در ساعت مشخص و مناسبي از شب تنظيم كنيد و از بيدار ماندن طولاني طي شب و خوابيدن جبراني در روز پرهيز كنيد. 

 

مراقب تغدية خود باشيد

 در حد متعادل غذا بخوريد. دانشجويان معمولا به خوردن غذاهاي پركالري، با ارزش غذايي پايين و نوشيدني هاي غيرمفيد میل دارند. از خوردن غذاهاي پركالري و نوشابه و نيز تنقلات غيرمفيد، که صرفا سبب اضافه وزن شما ميشود، پرهيز كنيد. مصرف بيشتر آب، لبنيات، ميوه و سبزيجات را به عادتهاي غذايي خود اضافه کنيد.

 

 از مصرف داروهاي مختلف بدون تجويز پزشك خودداري كنيد.

 برخي دانشجويان بنا به توصيه دوستانشان در مواقع بحراني و پرتنش زندگي دانشجويي، مصرف برخي داروها را آغاز ميكنند كه اين امر به عادتهاي مضر و خطرناكي براي آنها منجر ميشود. از مصرف داروها به هر دلیل جدا پرهيز كنيد مگر با تجويز پزشك.

 

 به طور مرتب ورزش كنيد.

فعاليتهاي بدني، ذهن و جسم را قوي ميسازد. دانشجوياني كه مرتب ورزش ميكنند از بدن و ذهني سالم بهره مندند و میتوانند استرس هاي زندگي را به شكل مثبتي تخليه كننداز امكانات ورزشي دانشگاه خود استفاده كنيد و عادت به ورزش كردن را در طول زندگي حفظ کنيد.

 

 همواره استرس خود را مديريت کنید.

 بين فعاليتهاي اجتماعي و زندگي تحصيلي خود تعادل برقرار كنيد. تعداد واحدهايي را كه برمي داريد براساس توانمندي و ظرفيت خود انتخاب کنید تا بتوانيد با موفقيت آنها را پشت سر بگذاريد. وقتي به مشكلي برخورديد بر روي حمايت دوستان، خانواده و مشاوران حساب كنيد.

 

 به معنویت بپردازید

برای آرامش بیشتر، به ارتباط معنوی روی بیاورید. ارتباط معنوی به معنای یاری جستن از قدرت بی نهایت ماوراء طبیعی است. برای مثال انسان با دعا کردن و راز و نیاز با خداوند آرامش می‌یابد و از امید و احساس قدرت سرشار میشود، چرا که با دعا خود را به منبع لایتناهی قدرت و کمال متصل میبیند و وقتی از همه اسباب مادی قطع امید می‌کند، هنوز او را در کنار خود دارد.