گروه مدیریت بازرگانی

 

 

معرفی گروه مدیریت بازرگانی

گروه مدیریت بازرگانی مؤسسه آموزش عالی بینالود مشهد در سال 1385، با راه‌اندازی دوره کاردانی مدیریت بازرگانی شروع به فعالیت نمود و در سال 1386 دوره کارشناسی ناپیوسته نیز افزوده شد. این گروه تا سال 1394 در دو مقطع کارشناسی ناپیوسته و کاردانی اقدام به جذب دانشجو می کرد که دوره کاردانی از سال 1394 حذف گردید؛ اما دوره کارشناسی پیوسته مدیریت بازرگانی جایگزین آن شد. در همین سال گروه مدیریت با افزودن دوره کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش مدیریت مالی وارد سطح بالاتری از کار خود شد. از سال 1395 با تغییر گرایش دوره کارشناسی ارشد از مدیریت مالی به بازاریابی، همچنان اقدام به جذب علاقمندان این رشته و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز در این حوزه می کند. لذا در حال حاضر سه دوره آموزشی گروه مدیریت بازرگانی شامل کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی و کارشناسی ارشد است.

این گروه هم ‌اکنون با داشتن دو عضو هیأت علمی تمام وقت ثابت و بهره گیری از توان علمی حدود 40 نفر از اساتید مجرب و با انگیزه که عمدتاً دارای مدرک دکترا و یا دانشجوی مقطع دکتری هستند، سعی در تربیت فارغ التحصیلانی توانمند و خلاق و با توانایی های کارآفرینی دارد، به طوری که بسیاری از دانش آموختگان این دانشگاه توانسته اند موفقیت های شغلی خوبی در بازار کار کسب کنند. برخی دوره های آموزشی مفید و مرتبط نیز باز سوی گروه برای دانشجویان علاقمند ارائه می شود. هم اکنون بیش از 230 دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در این گروه مشغول به تحصیل می باشند. مدیریت گروه در حال حاضر بر عهده خانم دکتر زهرا محمدزاده می باشد.

 

معرفی رشته مدیریت بازرگانی

رشته مدیریت بازرگانی از سال 1333 با عقد قرارداد بین دانشگاه تهران و دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به منظور آموزش مدیران شاغل در سازمان های دولتی و خصوصی کشور آغاز به کار کرد و پس از آن به سرعت رشد نمود. از سال 1393 این رشته با سرفصل های جدید و بازنگری شده از سوی وزارت علوم تدریس می شود که انتظار می رود سرفصل های جدید، بهتر با نیازهای کنونی بازار کار سازگار باشد. متقاضیان رشته های علوم انسانی، ریاضی و تجربی و می توانند از طریق آزمون سراسری و نیز بدون آزمون این رشته شوند. 

هدف از این رشته، آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز سازمان ها و مؤسسات و شرکت های دولتی و خصوصی و همچنین آشنایی دانشجویان با کاربرد روش های علمی در مدیریت است. همچنین انتظار می رود دانشجویان، مهارت های کارآفرینی پیدا کرده و توان ایجاد اشتغال مولد برای خود و سایرین را داشته باشند. به دلیل دیدگاه کلی نگر و آشنایی دانشجویان مدیریت بازرگانی با طیف وسیعی از آموخته ها از جمله بازاریابی و شیوه های مشتری مداری، مدیریت استراتژیک، حسابداری، مدیریت منابع انسانی و مباحث روانی و رفتاری، الزامات قانونی و حقوقی سازمان ها، تجارت خارجی و شیوه های صادرات و سرمایه گذاری و فنون تصمیم گیری، این رشته هم اکنون جزو پرطرفدارترین رشته های دانشگاهی در ایران و سراسر جهان محسوب می شود.  

دانش آموختگان رشته مدیریت بازرگانی می بایست مهارت های تاسیس و مدیریت یک کسب و کار را داشته باشند و با آگاهی از دانش نظری، مهارت های حل مساله و تصمیم گیری، شناخت مسائل سازمانی و نحوه برخورد با آنها، و آشنایی با مفاهیم و فنون بازاریابی، تبدیل به نیروهای کار مولدی برای سازمان خود شوند.

 

مقاطع مختلف رشته مدیریت بازرگانی

مقطع کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی تا سال 1394 دارای 6 گرایش شامل بازاریابی، بازرگانی بین الملل، بازرگانی داخلی، مدیریت بیمه، مدیریت مالی و مدیریت تحول بود. اما از سال 1394 با مصوبه شورای عالی برنامه ریزی آموزش عالی، گرایش های ارشد مدیریت بازرگانی تغییر کرد و هم اکنون شامل 6 گرایش بازاریابی، بازرگانی بین الملل، بازرگانی داخلی، تجارات الکترونیکی، مدیریت استراتژیک و کارآفرینی است. 

همچنین رشته مدیریت در مقطع دکتری در گرایش های مختلف رشته مدیریت شامل مدیریت سیاستگذاری بخش عمومی، مدیریت رفتاری، مدیریت منابع انسانی، مدیریت سیستم ها، بازاربابی، بازاریابی بین المللی، مدیریت مالی، تولید و عملیات و تحقیق در عملیات، مدیریت تطبیقی و توسعه، کارآفرینی و مدیریت فناوری اطلاعات در دانشگاه های مختلف دانشجو می پذیرد.

 

مقطع

گرایش

کارشناسی

مدیریت بازرگانی

کارشناسی ارشد

بازاریابی

بازرگانی بین الملل

کارآفرینی

بازرگانی داخلی

تجارت الکترونیکی

مدیریت استراتژیک

دکتری

مدیریت سیاستگذاری بخش عمومی، مدیریت رفتاری، مدیریت منابع انسانی، مدیریت سیستم ها، بازاربابی، بازاریابی بین المللی، مدیریت مالی، تولید و عملیات و تحقیق در عملیات، مدیریت تطبیقی و توسعه، کارآفرینی و مدیریت فناوری اطلاعات

 

 

بازار کار رشته مدیریت بازرگانی

دانشجویان رشته مدیریت بازرگانی به دلیل آشنایی با فنون ورود به بازار کار و تدوین کسب و کار شخصی، نسبت به سایر رشته ها زمینه بسیار بهتری برای تاسیس کسب و کار موفق دارند. علاوه بر این، دانش آموختگان این دوره زمینه فعالیت در حوزه های بانک، بیمه، بورس، اداره امور کارگزینی سازمان ها، امور مالی، عملیات مربوط به تجارت خارجی و صادرات و واردات، مشاوره های سازمانی، همکاری در طرح های پژوهشی، امکان اشتغال دارند. در حقیقت می توان گفت که رشته مدیریت بازرگانی برای همه کسانی که کسب و کاری دارند و می خواهند آن را ارتقا و توسعه دهند، بسیار مفید است.