مروری بر نحوه فعالیت انجمن های علمی و تشکل های فرهنگی فرهنگی
تاریخ انتشار: شنبه، 11 آبان 1398 12:44:03

12 آبان، آخرین فرصت ثبت نام در انجمن های علمی و استفاده از امکانات و فعالیت های ذیل:

قابل توجه مدیران محترم گروه های درسی جهت آگاهی بخشی و ترغیب دانشجویان به ثبت نام و شرکت در انتخابات شورای مرکزی انجمن های علمی

گزیده ای از اختیارات و حوزه فعالیت انجمن‌های علمی دانشجویی:

به منظور حمایت، تقویت و ترویج فرهنگ و اخلاق علمی، تقویت روحیه و بنیه علمی دانشجویان مستعد و توانمند و فراهم آوردن زمینه‌‌‌های مناسب برای فعالیت‌های جمعی علمی؛ در هر دانشگاه متناظر با هر رشته یا گرایش دانشگاهی (و نیز انجمن علمی دانشجویی بین رشته‌ای)، یك انجمن می‌تواند تشكیل شود.

- هر دانشجوی شاغل به تحصیل در رشته مرتبط با موضوع فعالیت انجمن می‌تواند به عضویت انجمن درآید.

- شورای مرکزی انجمن متشكل از 5 تا 9 عضو است كه با انجام انتخابات برای مدت یك سال انتخاب می‌شوند.

- شورای مرکزی انجمن یكی از اعضای خود را به عنوان دبیر انجمن انتخاب می‌كند.

- شورای مرکزی انجمن یكی از اساتید مربوطه را به عنوان «استاد مشاور» پیشنهاد داده که پس از صدور ابلاغ و همکاری ایشان با انجمن، برابر«آیین‌نامه ارتقای مرتبه اعضای هیأت علمی مؤسسه‌های آموزشی و پژوهشی» در ارتقاء ایشان موثر خواهد بود.

- انجمن‌ها مجاز به هر گونه فعالیت علمی در تمامی عرصه‌های مرتبط با رشته و حوزه تخصصی آن انجمن در چارچوب آیین‌نامه مربوطه و از جمله فعالیت های ذیل هستند:

1- فعالیت آموزشی (کارگاه‌ها، کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی علمی و تخصصی)

2- رویداد علمی (مسابقه، جشنواره، کنفرانس، نشست، سمینار، نمایشگاه، بزرگداشت، گردهمایی علمی و تخصصی)

3- تولید و نشر محتوای علمی (نشریه، کتاب، صفحات مجازی، نرم‌افزار، فیلم، مولتی‌مدیا، تابلو یا برد، مدیای علمی و تخصصی)

4- فعالیت پژوهشی (تحقیق، مطالعه و پژوهش)

5- کارآفرینی (ترویج و حمایت از کارآفرینی)

6- خلاقیت علمی (اختراع، ابتکار، نوآوری، نوآفرینی)

7- گفت‌وگوی علمی و تخصصی (هم‌اندیشی، مباحثه، گفت‌وگو، كرسی آزاداندیشی، مناظره، بحث و تبادل نظر، سخنرانی، میزگرد، نقد و نظر، حلقه فکری)

8- ارتباطات و همکاری‌های علمی (جلسه، بازدید و همکاری مشترک با مراکز و مجموعه‌های علمی، خدماتی، صنعتی، حرفه‌ای یا تخصصی ملی یا بین‌المللی و ارتباط با دانش آموختگان)